loopgroep beilen bodywalk beilen


Sportief wandelen en Nordic walking





De afdeling Bodywalk van Loopgroep Beilen biedt 2 activiteiten aan: Sportief wandelen en Nordic walking. Sportief wandelen is, zoals de naam al doet vermoeden, een vlotte en snelle manier van wandelen. Nordic walking is ook een sportieve wandelvorm waar echter wat meer techniek bij komt kijken. Er wordt namelijk gelopen met poles, of wel stokken, waardoor ook het bovenlichaam volop in actie komt. Zowel Sportief wandelen als Nordic walking is er op gericht om het uithoudingsvermogen en de algemene conditie te verbeteren.

Belangstellenden zijn van harte welkom om een paar keer gratis mee te lopen met de groep. De Nordic walkers starten 's zomers elke maandagavond om 19.15 uur vanaf de parkeerplaats bij het Terhorsterzand. En donderdags wordt vanaf deze locatie sportief gewandeld (ook vanaf 19.15 uur). In de winterperiode wordt er gestart vanaf de kantine van korfbalvereniging Vitesse in Beilen. Beide groepen worden begeleid door een gediplomeerde trainer. Tijdens de trainingen wordt gelet op een goede lichaamshouding en looptechniek. Zie de pagina training voor meer informatie over trainers en tijden.

Een flinke wandeling als nieuwste bewegingstrend wordt steeds populairder. En wat is er mooier, leuker en gezonder dan in groepsverband te wandelen?





Enkele voordelen van wandelen:

Iedereen kan er aan meedoen

Bodywalk is geschikt voor zowel jong als oud, man of vrouw.

Vermindering van stress

Lichamelijke inspanning kan leiden tot vermindering van stress. Door regelmatig een aërobe training zoals bodywalk te doen, krijg je meer zelfvertrouwen en een gevoel van welbevinden, waardoor de dagelijkse stress van de schouders glijdt.

Verbetering aërobe conditie

Bodywalk op bescheiden tot vlot tempo kan de aërobe conditie aanzienlijk verbeteren: uit onderzoek blijkt dat 4 x 40 minuten per week wandelen dezelfde verbetering van hart- en bloedvaten geeft als 3 x 30 minuten joggen. De intensiteit van de inspanning is lager dan bij joggen, maar door vaker en langer te wandelen heb je dezelfde voordelen.

Minder kans op hart- en vaatziekten
Uit verschillende studies blijkt dat regelmatig bodywalken, ongeacht op welk tempo al leidt tot vermindering van de kans op hart- en vaatziekten.

Gewichtsafname
Regelmatig bodywalken stimuleert het verbranden van calorieën, waardoor je na verloop van tijd, mits in combinatie met een gezonde voeding, gewicht gaat verliezen.

Afname kans op osteoporose

De dichtheid van de botten neemt bij de mens in de loop van de jaren af. Voldoende calcium en voldoende beweging kunnen de kans op osteoporose doen afnemen. Regelmatig bodywalken op een matig tot vlot tempo verhoogt de dichtheid van de botten.







Verslag van een Nordic walker
Uitslag bodywalktijden 2 kilometer 2009